10 preguntes per a Ernest Maragall d’un professor de secundària

1. Per què, malgrat dir que és a favor de la qualitat educativa, cada cert temps i en els darrers 15 anys, vostè i els seus antecessors, han reduït el nivell dels continguts que els professors hem d’impartir a Secundària?

2. Per què, amb les antigues LOGSE i LOE, i amb la nova LEC res no canvia, els criteris d’avaluació que arriben als professors, via directors i inspectors, és que s’han d’”aprovar” alumnes que no han superat les proves acadèmiques, sense respectar l’opinió de cada professor, perquè els sistema únic de l’ESO, no permet més que un nombre limitat de repetidors? Per què la diversificació curricular del Batxillerat va en aquesta direcció?

3. Si el sistema d’obtenció de places en un centre educatiu que preveu la LEC ja no serà únic, públic i transparent, sinó igual que a la la privada, a lliure decisió del director, com es garantirà que el professor té llibertat de càtedra per qualificar amb criteri acadèmic els alumnes i no segons els desigs de la direcció d’obtenir el màxim d’aprovats possibles per a major glòria de l’estadística?

4. Per què, amb la LEC, una part del meu sou dependrà de la quantitat d’aprovats o suspesos (vostès en diuen perfil professional, no?)?

5. Per què la gran preocupació dels politics i dels caps pensants del Departament és identificar “èxit escolar” amb la quantitat d’aprovats, com si un IES fos una fàbrica?

6. Per què la LEC no preveu proves externes, amb repercussions acadèmiques, i uns itineraris adequats per a aquells alumnes que no les superin (FP, programes d’inserció laboral), i en canvi, perpetua el sistema ESO, que, des de la LOGSE i la LOE (vostè en diu “igualitarisme que ens ha dut a la mediocritat”?), condemna els millors alumnes a uns continguts rebaixats i a compartir classe amb uns companys que no volen estudiar?

7. Per què, malgrat criticar “una pretesa moral progressista d’esquerra tradicional”, que ha guiat des de la pedagogia allò que s’havia de fer a les aules, el Departament prohibeix posar qualificacions de zero, fins i tot per aquells que no fan res o no es presenten als exàmens?

8. Per què les tutories són tan mal pagades (77 € bruts) i tenen tan poca reducció horària, i n’han eliminat les dels caps de seminaris i altres feines de coordinació? Treballar més hores pel mateix sou és qualitat?

9. Com vol el conseller Maragall que assolim “l’estandard més alt de qualitat” i “l’excel·lència”, si les directrius que arriben als IES van en la direcció contrària (currículums de nivell baix, aprovats generalitzats, empitjorament de les condicions laborals…)?

10. Per què, malgrat que en els darrers 15 anys, el professors hem seguit les directrius que ens feien arribar des del Departament d’Educació, els culpables de l’empitjorament de l’ensenyament som els docents i no els caps pensants de LOGSE i LOE, més quan la LEC afirma que aquestes lleis no s’han aplicat bé per culpa nostra? Les guerres les perden els generals, no els soldats.

Jordi-Carles Burillo, professor de secundària

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *